
Uppstickaren Bzzt kör trehjuliga eldrivna fordon i Göteborgs city. Taxibolaget är det första med Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval.
"Vi vill få fler att ställa bilen", säger vd:n Sven Wolf.
"Vi vill få fler att ställa bilen", säger vd:n Sven Wolf.
Efter att ha testat i mindre skala förra året har Bzzt bestämt sig för att satsa på sin idé med små eldrivna tuktukliknande fordon som tar två passagerare. Sex knallgula trehjulingar rullar nu i Göteborgs stadstrafik, än så länge bara på helger men från och med i sommar hela veckan.
FAKTA
DETTA ÄR BZZT
Bolaget startade i slutet av 2014 och driver taxiverksamhet med trehjuliga mopeder från Clean Motion.
I fjol omsatte bolaget cirka 400.000 kronor och redovisade en förlust på cirka 20.000 kronor.
Namnet anspelar på att taxin är eldriven och på visionen att fordonen ska svischa fram i stan som en bisvärm.
Fordonen har en räckvidd på 50–75 kilometer.
"Klimatsmarta resor ligger i tiden. Det är så fel att ha en massa bilar som drivs med fossila bränslen i stan”, säger Sven Wolf.
Fordonen, som byggs i Trollhättan av Clean Motion, är klassade som EU-mopeder och får köras i 45 kilometer per timme. Sidorna är öppna, men kan täckas med väderskydd.
"Vi är ett komplement till gång, cykel och kollektivtrafik och satsar på korta resor, max en mil", säger Sven Wolf.
Bzzt tar 3 öre per meter, oavsett vilken tid man åker. Bokningen görs via hemsidan eller så haffar man en taxi på gatan.
Hittills har bolaget 15 chaufförer med provisionsbaserad lön men planerar att anställa ytterligare 10.
"Många är studenter, några är nya svenskar och det finns de som har andra jobb men som vill tjäna extra pengar", säger Sven Wolf.
Formellt är det inte en taxirörelse, eftersom mopeder faller utanför taxitrafiklagen. Men det är lagligt att ta betalt för att transportera personer på mopeder.
Anders Berge, chefsjurist på Taxiförbundet, tycker att bolaget har hittat en egen nisch.
"Det låter som en kul grej och positivt att fordonen endast går på el. Men det finns också en del negativa aspekter och då tänker jag främst på att det inte är lika säkert som att åka i en vanlig taxibil.”
Sven Wolf säger att trafiksäkerheten är viktig.
"Fordonen är krocktestade och vi kör till exempel bara på 50-vägar, även om vi får köra även på 70-vägar."
Nästa år är tanken att också finnas i Stockholm och på sikt vill Bzzt expandera mer, även utomlands.
"Men vi bygger det här underifrån med en tegelsten i taget”, säger Sven Wo
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar