söndag 22 mars 2015

Arbetsam kväll !

Så har Söndagen kommit då gäller det att samla ihop in för veckan som kommer.Nu gäller det att planera möten som skall hållas plus att skriva in i almanackan  vad som skall göras plus att tänka lite längre så att allt kommer med.Under helgen så har det varit mycket trevligt att träffa övriga politiker som jobbar inom VGR .Man lär sig mycket via att byta erfarenheter från olika kommuner.Nu gäller det att skynda sig om man skall köpa miljö bil !

 Trots att förmånsvärdet för tjänstebilsavtal under 2015 är rekordlågt stundar en osäker framtid för en del förare. Dagens miljöbilsregler är bara giltiga i två år till, men de flesta leasingavtal mellan bilföretag och arbetsgivare tecknas för tre.
”Det innebär att den som i dag leasar en miljöbil i tjänsten på sedvanliga tre år inte har en aning om vilken beskattning som kan komma i fråga under det sista året”, säger Ronny Svensson, vd på tjänstebilsföretaget Ynnor.
Tack vare den låga statslåneräntan, som för 2015 sänkts med 1,19 procent, har förmånsvärdet för tjänstebilsavtal sällan varit så välkommet av många branscher. Utöver det finns i dag särskilda skattetekniska regler om nedsättning av förmånsvärdet för el-, ladd- och hybridbilar, eftersom de i allmänhet är dyrare än andra bilar.
Maximalt kan nivåerna för miljöbilar sättas ned med 40 procent, eller upp till 16.000 kronor per år. Problemet är bara att dessa regler är tidsbegränsade.
Den sista december 2016 upphör de att gälla, men förändringarna påverkar trots det inte utformningen av leasingavtalen.
”Det är minst sagt anmärkningsvärt att man från politiskt håll inte kan få till en mer långsiktig plan avseende miljöbilsförmåner för tjänstebilar, såväl som över huvud taget. Ska det vara så svårt att skapa ett regelverk som klargör att samma skattevillkor ska gälla avtalstiden ut? Bilhandlarna struntar dessutom i att informera enskilda tjänstebilsförare om att reglerna upphör, eftersom leasingavtalen upprättas mellan bilföretagen och arbetsgivarna”, säger Ronny Svensson.
Uppskattningsvis kommer förmånsvärdet för alla typer av tjänstebilar att sänkas med upp till 3.000 kronor jämfört med 2014. En tjänstebilförmån innebär att en anställd för privat bruk får använda en bil som tillhör arbetsgivaren. Men då måste denne också betala skatt för den förmånen.
”Vi har såklart inga synpunkter på de rekordlåga nivåerna. Men ur ett konsumentupplysande syfte borde regeringen också snarast meddela hur de vill beskatta miljöbilar efter 2016. Så att de som använder dessa fordon i tjänsten har en chans att fundera över sin situation och eventuellt tänka om”, säger Ronny Svensson och tillägger:
”Det flesta leasingavtal tecknas för tre år och kan inte brytas utan att medföra stora förluster för det enskilda företaget. Jag skulle vilja ta till kraftuttryck men väljer att låta bli. Det handlar ju trots allt inte om kärnfysik, det enda vi kräver av politikerna är besked om vilka skattesatser som ska gälla”, säger han.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar