måndag 22 juni 2015

Elbussar!

Åtta av Volvos nya, tysta och praktiskt taget emissionsfria laddhybridbussar trafikerar sedan måndagen lokaltrafikens linje 73 mellan Ropsten och Karolinska institutet i Stockholm.
I Göteborg får vi vänta ytterligare tre månader på den första "el-linjen".
- Den 15 juni startar linje 55 mellan Chalmers och Lindholmen via Götaplatsen och Nordstan. Linjen ska trafikeras av tre rena elbussar och sju laddhybridbussar av samma typ som nu kör i Stockholm, säger Helena Lind, presschef på Volvo Bussar AB.
Vid båda ändhållplatserna, vid Johanneberg Science Park i Chalmersområdet och på Teknikgatan på Lindholmen, ska det byggas laddningsstationer inomhus för elbussarna.
- Det innebär att båda ändhållplatserna också kommer att ligga inomhus, påpekar Helena Lind.
En laddhybridbuss kör sedan hösten 2012 i linjetrafik i Göteborg, på linje 60 mellan Masthugget och Redbergsplatsen. Sedan december 2014 används Volvos laddhybrider i kommersiell trafik även i Hamburg.
Enligt Volvo Bussar är intresset mycket stort för laddhybrider och elbussar.
- Fler och fler städer ser en elektrifierad busstrafik som ett kostnadseffektivt sätt att minska problemen med dålig luftkvalitet och buller. Vår lösning gör resandet attraktivare och förbättrar miljön utan stora investeringar i ny infrastruktur, säger Håkan Agnevall, vd på Volvo Bussar.
På den nya linjen i huvudstaden ska Volvos laddhybridbussar köras tyst och avgasfritt på förnybar el sju av linjens drygt åtta kilometer. Batterierna snabbladdas vid ändstationerna på bara sex minuter.
Som komplement har bussarna också en mindre dieselmotor som drivs med biodiesel.
Ljudnivån vid eldrift ligger i nivå med vanlig samtalston.
Fakta om Volvo 7900 Electric Hybrid
* Tyst och avgasfri vid eldrift.
* Bussen kan köra cirka sju kilometer på el, tyst och utan utsläpp.
* 60 procent lägre energiförbrukning än konventionell dieselbuss.
* 75-90 procent lägre utsläpp av koldioxid än en konventionell dieselbuss beroende på bränsle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar